Az unitárius ember számára a vallás az Istennel való
kapcsolat keresését és megélését jelenti. Más szavakkal a vallás annak az
emelkedett állapotnak a megtapasztalása, amely által az ember mintegy visszatér
önnön létének alapjához, azzal a céllal, hogy megtisztuljon, erőt merítsen,
önmaga számára újratisztázza léte értelmét, bocsánatot kérjen bűneiért, és
örömmel élje meg az Istennel való kapcsolatát. Az unitárius ember tisztelettel
fordul minden vallás és felekezet felé, hiszen tudja, lényegében mindegyik
ugyanahhoz az Istenhez fohászkodik. Örömmel szemléljük a világ sokszínűségét,
gyönyörrel merülünk el a különböző felfogások megismerésében, tudva, hogy a
szellemi horizont tágítása saját lelki fejlődésünk elengedhetetlen tartozéka.
A vallásos törekvés középpontjában Isten áll. Isten, aki az
unitáriusok számára mind lényegében, mind személyében oszthatatlan egy. Ez az
Isten a világ teremtője és fenntartója, aki az embert saját képére és
hasonlatosságára formálta. Tökéletes és szeretetteljes szülő, aki teremtői
mivoltából kifolyólag a létünk alapja. Akaratának a megismerése, illetve a vele
való találkozás a legfontosabb törekvés az emberi életben. Az isteni kijelentés
sohasem lezárt, sohasem befejezett folyamat, melynek egyik – de nem egyedüli –
forrása a Biblia. A Szentírás több évszázadon keresztül, különböző személyek
által írott mű, amely magán hordozza az adott kor kulturális és vallási
jellegzetességeit. Éppen ezért a Bibliát értelemmel kell olvasni – nem az írott
betű, hanem a betű mögötti lényeg az, ami számunkra törvény.
Isten kijelenti magát másképp is: az itt és most-ban,
saját életünkben, a természetben, sőt különböző korok embereinek az írásaiban
is megtalálhatjuk Isten szavát. Ezért az egész világot tisztelettel kell
tanulmányozni, mert belőle Isten beszél hozzánk. A kijelentés egyik legtisztább
forrása Jézus evangéliuma. A názáreti Jézus számunkra teljességgel emberi lény
volt. Emberi szülők gyermeke, aki emberként született, növekedett, jutott az
igazság felismeréséhez, ugyanígy tanította a körülötte levőket, majd emberként
szenvedett és halt meg.
Hitünk szerint e világot a tökéletes Isten teremtette. Ebből
következik, hogy a világot működtető törvényszerűségek is Istentől valók. A mi
felfogásunk szerint Istennek nincs szüksége e törvények felülírásához annak
érdekében, hogy akaratát az emberrel megismertesse. Ezért mi unitáriusok
teljességgel elvetjük az úgynevezett „csodák” lehetőségét.
Jézussal kapcsolatban ez azért fontos, mert ezen érvelés
mentén tagadjuk mi az ő fizikai értelemben vett feltámadását. Számunkra Jézus
halálánál fontosabb az élete, a tanítása, a példája, ami számunkra út, igazság
és élet. Jézus tanítása alapján valljuk azt, hogy Isten szülőként szereti az
embert, mi pedig gyermekként kell viszontszeressük Őt. Mindnyájunkban magként
van jelen Isten országának a lehetősége, ami nem más, mint a bennünk és
körülöttünk létrejövő valóság. Szintén Jézus tanításából merítve tiszteljük és
szeretjük az embert, s törekszünk arra, hogy – lehetőségeink szerint –
segítsünk embertársainknak, tudva azt, hogy vallásos életünk elengedhetetlen
része a legmagasabb erkölcsi magatartás elsajátítása és megélése.
Mi emberek – bár Isten teremtményei, az Ő képmásai vagyunk –
nem vagyunk lezárt, befejezett lények. Az ember növekedésben levő gyermek, aki
gyakran nem tud megfelelően különbséget tenni jó és rossz között, ezért gyakran
cselekszik rosszat, vagy éppenséggel nem teszi meg a jót. Ezt nevezzük bűnnek,
ami nem egy különálló lénynek (ördögnek, Sátánnak) a munkája, hanem az ember
csökevényes mivoltának a következménye. Hitünk szerint minél inkább törekedünk
arra, hogy jobbak legyünk, annál kevesebb lesz körülöttünk a bűn. Teljességgel
elvetjük azt az elgondolást, hogy születésünk pillanatától kezdve bűnösök
lennénk, ehelyett inkább azt valljuk, hogy minden ember születésekor
lehetőséget kap arra, hogy önmagát, és ezáltal az emberiséget is jobbá tegye.
Hiszünk az ember szabad akaratában, de abban is, hogy szabad
döntéseinkért vállalnunk kell a felelősséget. Rossz döntéseinkkel magunknak
kell szembenéznünk, és kérnünk kell Istent, hogy bocsássa meg azokat. Erre a
bocsánatkérésre nem Istennek, hanem nekünk van szükségünk, hogy életünk
visszaálljon arra az egyetlen ösvényre, amelyen a fejlődés és a szellemi
növekedés lehetséges.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése